به گزارش شستارسانه، بیانیه نشست روابط عمومیهای هلدینگهای شستا با عنوان «انسجام درونی-بروز بیرونی» منتشر شد.
متن کامل به شرح زیر است:
مدیران روابطعمومیهای هلدینگهای شرکت سرمایهگذاری تامین اجتماعی در حضور مدیرعامل، عضو هیأت مدیره، معاونان و مدیران این مجموعهی بزرگ اقتصادی نشست خود را با صدور بیانیهی “سیاستی – اجرایی” به پایان بردند.
“جایگاه شناسیِ” روابطعمومی، مفهومی کلیدی است، که توجه مدیران ارشد و میانی و کارکنان سازمان را به خود معطوف داشته است.
مدیران روابطعمومی تأثیر و کارآمدی این جایگاه را با تمام وجود درک و در خود نهادینه کرده، بهرهگیری از آن را برای انسجام درونی و ظهور و بروز دادن عملکرد و موفقیتهای سازمان با رویکرد ساخت افکار عمومی اراده میکنند.
مهارت در اجرای فرآیند اقناع، اجماع و جریانسازی در درون و بیرون برای شتابدهی ارتقای برند بنگاه و افزایش سهم آن در بازار و افزایش منافع ذینفعان، نیاز تخصصی و حرفهای مدیران و کارشناسان روابطعمومی است.
مدیران و کارشناسان روابطعمومی در شرایط عدم اطمینان، پرشتاب و پرسرعت در روند تغییرات فناوری در همه وجوه آن، روشهای مدیریتی، به کارگیری منابع فیزیکی، انسانی و … ، در راستای منافع بنگاه، توانایی خود را با یادگیری مستمر و مداوم دانش و مهارت کاربردی نظریات، مدلها و فنون ارتباطی ارتـقا میدهند.
در نشست مدیران روابطعمومی هـلدینگها، جملگی همراه با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و مدیران شستا و بهرهگیری از رهنمودهای آنان، به اجماع توافق کرده و متعهد شدند برای دستیابی هر چه بهتر، پرشتابتر، سریعتر و با کیفیتتر به منافع و اهـداف ذینفعان شـرکت سـرمایهگـذاری تأمین اجتماعی سیاستهای اجرایی زیر را عملیاتی سازند:
1. حرکت به سمت و سویی از مدیریت روابطعمومی، که پیوسته یک ضلع تصمیمگیریها و نیز یک ضلع موفقیتهای بنگاه، روابطعمومی باشد، اقناع و متقاعدسازی مدیران بنگاه در اینباره ضروری است.
2. قرار گرفتن روابطعمومی هلدینگها و شرکتهای شستا در مـنظومهای واحـد و یـکپارچه از سیاستها، جـهتگیریها، برنامهریزیها و عملکردها با هماهنگی مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا
همچنین بر داشتن تعریف دقیق و متعیّن نقش روابطعمومیهای هـلدینگها در این مـنظومه با هـدف هـمافزایی و هـمگرایی، هـمسویی و هـمراهی در تحقق اهداف یکی از بزرگترین مجموعههای چندرشتهای کشور تأکید شد.
3. ایجاد شتاب برای همفکری، هماهنگی و همراهی نیروهای روابـطعمومی بنگاه با محوریت اهـداف شـستا از سـوی روابط عمومی بنگاه
4. ایـجاد هماهنگی مدیریتی ستاد با مدیران هلدینگها و شرکتهای تابعه بهمنظور تبیین جایگاه، اهمیت و حساسیت نهاد روابـطعمومی و حـاکم کردن نـگاهِ حـرفهای و تـخصصی در روابطعمومی بنگاهها از طریق بهکارگیری نیروهای متخصص و حرفهای
5. تلاش مستمر برای بازتاب نقشهای مصداقی و عینی شستا در زندگی مردم و نیز انعکاس ظرفیتها، قابلیتها، امکانات، عملکردها و دستاورهای مجموعهی شستا از طریق روابطعمومی هر بنگاه با استفادهی حرفهای از ابزارهای مختلف رسانهای، تبلیغاتی و ارتباطی و نیز تولید محتوای رسانهای متناسب با ردههای مختلف سنی بهمنظور تأثیرگذاری مؤثرتر با هدف ارتقای جایگاه شستا در افکار عمومی و مخاطبان عام و خاص
6. تبیین و ترویج فرهنگ بهرهمندی از خرد جمعی در پیشبرد اهداف حوزههای مختلف روابط عمومی
7. پرهیز از صرف هزینههای موازی از طریق ایجاد همافزایی در حـوزههای مختلف مـأموریتهای روابـطعمومی بین بـنگاهها (بهعنوان مثال استفادهی روابطعمومی بنگاهها از خدمات رصد فضای رسانهای که در مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا انجام میشود و خودداری از انعقاد قراردادهای جدید به این منظور) و نیز ایجاد امکان استفادهی بنگاهها از داشتههای سایر روابطعمومیها در حوزهی تجهیزات و امکانات رسانهای مثل استوديو باكس مونتاژ و ……
8. بروز واکنش مناسب، بهموقع و اقناع کننده در قبال تخریبهای احتمالی در حوزهی رسانه، بهویژه در فضای مجازی با رصد دقیق فضای رسانهای کشور. تهیهی نقاط قوت و ضعف بنگاهها و گزارش آن به مدیریت برای اصلاح مستمر امور
9. طراحی و اجرای اقدامات رسانهای با هدف اقناع مخاطبانِ بنگاه برای اطمینان از حاکمیتِ شفافیتِ سیستمی در عملکردها و نیز زدودن باورهای منفی موجود
10. دفاع هماهنگ مستدل و منطقی از سیاستها عملکردها و اقدامات شستا و اجزای آن با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای شامل رسانههای داخل مجموعه، سایت و شبکههای اجتماعی و …) و رسانههای عمومی از مسیر ارتباطات حرفهای
11. تهیه و تدوین پیوست اطلاعرسانی و رسانهای برای تمامی پـروژههـای بـزرگ بنگاه با محوریت مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا و به کمک روابطعمومی هلدینگها و شرکتهای تابعه
12. تبيين متناوب و مستمر سیاستها و جهتگیریهای مدیران شستا در زمینههای مختلف برای مدیران روابطعمومی هلدینگها و شـرکتهای تابعه، بهمنظور هـمسویی برنامهها و اقدامات حوزههای مختلف روابطعمومی بنگاه با ستاد و نیز ارجاعدهی به سیاستهای مذکور در جریان انعکاس رسانهای اخبار بنگاه
13. پـرهیز از هرگونه اقدام جزیرهای و انتزاعی در حوزهی مأموریتهای روابطعمومی (مثال: ارتباط با رسانهی ملی)، بهویژه خودداری از حرکتهای موازی و احتمالاً خنثیکنندهی عملکردها و نمودهای سایر اجزای شستا، از طریق همگرایی مستمر با مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا و روابطعمومی بنگاهها
14. تبیین راهبردهای تقویت و ارتقای اعتماد اجتماعی نسبت به بنگاه و پرکردن شکاف ارتباطی میان بنگاه با مخاطبان آن از حيث انطباق عملکردها با انتظارات مخاطبان از طریق تدوین فهرستی جامع از مسائلی که مخاطبان هر بنگاه با آن روبهرو هستند، از سوی روابطعمومی بنگاه و ایجاد زمینهی شناخت واقعبینانه نسبت به چالشهای بنگاه و برنامهریزی برای اقدامات مؤثر برای حل و رفع آنها از سوی روابطعمومی بنگاه
15. تهیه، تنظیم و تدوین و احیاناً اصلاح سند چشمانداز، اهداف، ارزشها، مـأموریـتها و وظایف روابــطعمومی هـلدینگها و شرکتهای تابعه از سوی مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا
16. ایـجاد سـاختار تشکیـلاتی مـناسب (در صـورت عدم وجود) بهمنظور ارتباط ارگانیک روابطعمومی هلدینگها و شرکتهای تابعه با یکدیگر و با مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا و ایـجاد هماهنگی مدیـریتی ستـاد با مـدیران بـنگاهها بهمـنظـور رفــع چـالـشهـای بـودجـه، ابـزار و نـیروی انـسانـی
روابطعمومیها
17. مستندسازی و روایت پیشرفتها و عملکرد شستا به شکل هماهنگ در قالب کتاب، مجله، فیلم، سریال و … با هماهنگی مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا
18. مطالعه و بررسی برای ایجاد نمایشگاه دائمی از محصولات و عملکرد شستا
19. اقدام برای نظرسنجی (افکار سنجی) علمی دربارهی موضوعات مختلف با توجه به فلسفهی وجودی شستا
20. آمادهسازی تقویم رویدادهای هلدینگها و شرکتهای تابعه شستا بـرای استفادهی هماهنگ اطلاعرسانی و کاهش هزینهها بهوسیلهی روابطعمومیها
21. تهیهی شاخصهای ارزیابی عملکرد روابطعمومیها برای گزارش ماهانه در جلسات ارزیابی عملکرد هلدینگها
22. دعـوت از روابــطعـمومی هلـدینگها در جـلسات شــورای سیاستگذاری اطـلاعرسانی
23. تأکید بر آمـوزش مداوم مدیران و کارشناسان روابطعمومی با روشهای مختلف آموزشی و برنامهریزی برای اجرای آن
24.تأکید بر استفاده از نام و نشان شستا در نقاط تماس (مانند سایت)، داخـل سـاختمانها، تـمامی مـحصولات تـبلیغاتی و اطـلاعرسانی از جمله گزارشات، بروشورها و …
25. توجه ویژهی مدیران روابطعمومی همانند سایر مدیران مجموعه به جانشینپروری؛ بهطوریکه طی زمان 6 ماه تا یکسال از دوران مدیریت خود، حداقل یک نفر را با صلاحیتها و شایستگیهای مدیریتی برای روابط عمومی معرفی کنند.
امید آنکه به لطف خداوند بزرگ، راهنمایی و کمک و مشارکت تمامی مدیران و کارکنان شستا و هلدینگهای وابسته و تلاش علمی فنی و عملیاتی بیدرنگ و همیشگی روابطعمومیها ادبیات نوینی در همهی ابعاد مدیریت بنگاهی، مدیریت روابطعمومی و منافع ذینفعان بیافرینیم.
در آیندهی نه چندان دور و پس از بررسی نتایج اجرای مواد بیانیه، نسخهی دوم آن ارایه خواهد شد.
من الله التوفيق و عليه التكلان
مرکز اطلاعرسانی و مسئولیتهای اجتماعی شستا
مدیران روابط عمومی هلدینگها و شرکتهای تابعه