تاکید خانیکی بر تغییر روابط عمومی از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفت‌وگویی

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی گفت: روابط عمومی‌ها در ارتقا تصویر سازمانی و تحقق حکمرانی شایسته و مطلوب اهمیت و سهم بالایی دارند و باید از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفت‌وگویی روش دهند.

۱۱:۵۹:۰۰ | ۱۴۰۳-۱۱-۰۴

به گزارش شستا رسانه، نشست چرخش های مفهومی در روابط عمومی با سخنرانی دکتر هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی امروز (پنج شنبه ۴ بهمن) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکت‌های تابعه شستا برگزار شد.

خانیکی در این نشست تاکید کرد: روابط عمومی‌ها در ارتقا تصویر سازمانی و تحقق حکمرانی شایسته و مطلوب اهمیت و سهم بالایی دارند؛ جایگاه روابط عمومی ها از نهاد تبلیغاتی به نهاد گفت‌وگویی تغییر پیدا کرده است.

وی افزود: روابط عمومی‌ها نمی‌توانند بدون داشتن نظریه متحول شوند‌؛ نظریات مرتبط در این حوزه میان رشته‌ای است.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: بر اساس نظریه ساخت یابی گیدنز، فعالیت‌های روابط عمومی به بازسازی ساختارهای اجتماعی و تغییر و دگرگونی آنها می‌پردازد‌؛ هسته روابط عمومی را پروسه‌های ارتباطی شکل می‌دهند که پویا و ایدئولوژیک هستند و در ابعاد زمان و فضا شکل گرفته‌اند.

خانیکی تاکید کرد: ارتباط کلی دستگاه و سازمان دولتی با جامعه قطع است و روابط عمومی‌های آن به جای اصلاح کلیات به جزییات می‌پردازند‌؛ گمشده فعلی جامعه، افکارعمومی است که جریان ارتباطی مخاطبان گم و پنهان است.

وی افزود: باید فهم عموم جامعه در قالب سواد رسانه بالا برود و روابط عمومی سازمان‌ها نقش ویژه‌ای در این باره دارند؛ چرایی عدم پذیرش جامعه به گفته‌ها و اقدامات ما، عدم اعتماد است.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: ارتباطات عمودی جای خود را به روابط عمومی افقی و شبکه‌ای و پیچیده داده است؛ هر آنچه در پشت روابط عمومی می‌گذرد به جامعه ربطی ندارد و مشتریان و‌ مخاطبان فقط اقدامات پس از روابط عمومی را می‌بیند.

وی اظهار داشت: در بازاریابی اجتماعی فقط باید اعتماد وجود داشته و گفت‌وگو رد و بدل شود؛ در ایران حدود ۳۰ طرح و پیمایش ملی انجام شده است؛ جامعه ایران متحول شده و سیال است.

خانیکی گفت: باور به اخبار رسمی کاهش پیدا کرده و میل به شنیدن اخبار منفی بالا رفته است؛ در این حالت کار روابط عمومی‌ها به شدت سخت است.

وی افزود: ساختار روابط عمومی به سلیقه مدیرعامل سازمان مرتبط است؛ متاسفانه رابطه نهادهای رسمی و دولتی با نخبگان و گروه‌‌های مرجع که برای جامعه حرف دارند بسته است.

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: تحولات ارتباطی، ارتباطات سلامت، ارتباطات بحران، ارتباطات محیط زیست، ارتباطات پلتفرمی و … باید توسط روابط عمومی‌ها رصد شده و‌ دنبال شود تا بتوانیم مخاطبان خود را قانع کنیم.

وی اظهار داشت: ساختار و جایگاه سلیقه‌ای روابط عمومی در سازمان‌ها، فروکاستن نقش روابط عمومی به تبلیغات و تشریفات، تصلب و یکنواختی سیاست‌های ارتباطی با نخبگان و جامعه، غیبت تفکر ارتباطی و نوگرایی‌های نظری و‌کاربردی، بی توجهی به آموزش‌ها و‌ مهارت‌های حرفه‌ای، نبود راهبرد ارتباطی یکپارچه و ضعف تصویرسازی مناسب و تشدید ناامیدی در میان جامعه، ضعف در مهارت آموزی در حوزه روابط عمومی در دانشگاه‌ها و سازمان‌ها، تزلزل و نامشخص بودن جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها و همچنین نگاه صرفا اجرایی و خدماتی به روابط عمومی و بی‌بهره ماندن از ظرفیت کارشناسانه بخشی از چالش‌های سیاستی و سازمانی روابط عمومی‌هاست.

آخرین اخبار