به گزارش شستا رسانه، نشست مسئولیت اجتماعی و پایداری بنگاه با سخنرانی امین شول ظهر امروز (پنج شنبه ۴ بهمن) در مجتمع فرهنگی کشتیرانی و با حضور مدیران روابط عمومی شرکتهای تابعه برگزار شد.
شول گفت: اولین مسئولیت یک شرکت طبق نگاه های قدیمیها، سودآوری است و تلاشها برای حداکثر کردن این موضوع است؛ این در حالی است که ممکن است سرریز مالی و سود شرکتها در برخی شهرها خیلی بالاست اما حجم مشکلات اجتماعی و آسیبهای توسعهگرایی هم زیاد است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسئولیت اجتماعی تصریح کرد: سلیقه به جای استراتژی، توزیع رانت و پول پاشی، تقلیل مسئولیت اجتماعی به کار خیر، سبز شویی، فقدان شفافیت و گزارش دهی، بنگاه به مثابه رقیب جامعه بخشی از خطاهای رایج در حوزه مسئولیت اجتماعی است.
وی خاطرنشان کرد: لزوما اجرای برخی اقدامات در راستای مسئولیت اجتماعی نمیتواند موجب رضایتمندی در منطقه و یا کارکنان شرکت شود.
شول اظهار داشت: متاسفانه اجرای برخی اقدامات در راستای مسئولیت اجتماعی برای جلب رضایت گروههای سیاسی و فشارهای وارده از سوی برخی جریانات و گروههای سیاسی و اجتماعی است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسئولیت اجتماعی تاکید کرد: برخی اقدامات به بهانه مسئولیت اجتماعی اجرا میشود اما در حقیقت توزیع رانت است؛ اولین ماموریت اجرای مسئولیت اجتماعی، کاهش مداخلات سیاسی و اجتماعی و اقتصادی است.
وی گفت: باید همزمان با توسعه به سایر پیامدهای این اقدام فکر کرده و مشکلات آنرا رفع کنیم.
شول افزود: یکی از وظایف اجرای مسئولیت اجتماعی کاهش ضریب تکرار حوادث در آن صنعت است؛ ابعاد مسئولیت اجتماعی در بخشهای اجتماعی، محیط زیست و اقتصادی است.
دستیار وزیر کار در حوزه مسئولیت اجتماعی خاطرنشان کرد: خلق ارزش مشترک و ایجاد رابطه و احترام به حقوق و نیازهای ذینفعان بخشی از اهدافی است که باید با اجرای مسئولیت اجتماعی بدست آید؛ شناخت روشمند اقدام کلیدی اجرای مسئولیت اجتماعی است.
وی تصریح کرد: مشارکت جامعه محلی در پروژههای معدنی و تامین نیازهای شرکت و ایجاد توازن بین گروههای محلی، پذیرش مسئولیت پذیری و سنجش ریسک در پروژههای معدنی، تعهد ارزیابی آثار اجتماعی و محیط زیستی پروژه، ترویج روشهای تجارت اخلاقی، حفاظت از محیط زیست، سلامت و ایمنی نیروی انسانی و جوامع محلی از سوی شرکتها بخشی از مسئولیت اجتماعی است.